În septembrie 1999, la iniţiativa ministrului Transporturilor, Traian Băsescu, Guvernul Radu Vasile a oferit un contract fără licitaţie firmei CCCF SA. Firma a primit contractul prin “încredinţare directă”, printr-o Hotărîre de Guvern semnată chiar de Traian Băsescu. În baza acestei Hotărîri de Guvern, pînă în noiembrie 2000 se plătiseră deja peste 120 miliarde lei din bani publici. Între 2001 şi 2004, CCCF SA a primit alte contracte de zeci de milioane de dolari pentru asfaltarea străzilor din Bucureşti de la Primăria Capitalei. CCCF SA are datorii uriaşe la stat şi se află sub incidenţa Legii privind reorganizarea judiciară şi falimentul.

În 1 februarie 2006, la prezentarea bilanţului Ministerului de Interne, preşedintele Traian Băsescu cerea autorităţilor să ancheteze “actele normative emise de Guvern, fie că sînt hotărîri, ordonanţe, ordonanţe de urgenţă, care sînt expresia ajungerii corupţiei pe masa Guvernului”. Preşedintele se referea la acele acte normative prin care sume mari de bani au ajuns la “grupurile de interese nelegitime”.

Grupul de Investigaţii Politice prezintă unul dintre aceste acte normative care ar trebui să facă obiectul unei anchete a autorităţilor statului. Este vorba despre Hotărîrea de Guvern nr. 753 din 16 septembrie 1999 privind începerea lucrărilor de reparaţii capitale la podul de cale ferată peste rîul Mureş la Arad. Hotărîrea, iniţiată de ministrul Transporturilor, Traian Băsescu, este semnată de primul ministru Radu Vasile, de Traian Băsescu, ministrul Transporturilor, de Decebal Traian Remeş, ministrul Finanţelor şi de secretarii de stat Mircea Plângu şi Ioan Onisei.

Prin HG nr. 753/1999 se aprobă începerea lucrărilor de reparaţii capitale la podul de cale ferată peste rîul Mureş la Arad, pe linia de cale ferată Timişoara-Arad, în vederea asigurării redeschiderii circulaţiei feroviare întrerupte ca urmare a calamităţilor naturale din anul 1998.

Potrivit articolului 3 al Hotărîrii de Guvern, “lucrările de reparaţii capitale se vor executa, prin încredinţare directă, de către Societatea Comercială “CCCF” – S.A. Bucureşti”, plata lucrărilor urmînd să fie făcută din bugetul Companiei Naţionale de Căi Ferate “C.FR.” – S.A.

Valoarea contractului primit de CCCF SA prin această Hotărîre de Guvern a fost foarte mare. În noiembrie 2000, cînd lucrările nu erau încă încheiate, autorităţile au inaugurat un tablier al podului. Cu acest prilej, s-a anunţat că investiţia depăşise deja 120 miliarde lei (circa 5 milioane de dolari, la cursul din acea vreme). La inaugurare au participat Mihai Necolaiciuc, la acea dată directorul general al Companiei Căile Ferate şi Gheorghe Falcă, la acea dată vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Arad. În prezent, Mihai Necolaiciuc este cercetat de DNA pentru pagube de zeci de miliarde aduse SNCFR, iar Gheorghe Falcă este primarul PD al Aradului şi finul lui Traian Băsescu.

Cum justifică ministrul Traian Băsescu acordarea contractului fără licitaţie?

În preambulul Hotărîrii de Guvern se arată că aceasta a fost adoptată în temeiul prevederilor articolului 16, literele c. şi j. din Ordonanţa Guvernului nr. 12/1993 privind achiziţiile publice, republicată, cu completările ulterioare. Articolul 16 al OG nr. 12/1993 se referă la “circumstanţele de utilizare a achiziţiei dintr-o singură sursă”.

Potrivit paragrafului c. al acestui articol, un contract din bani publici poate fi încredinţat fără licitaţie dacă “persoana juridică achizitoare care a achiziţionat bunuri, echipamente sau tehnologie de la un anumit contractant hotărăşte că o serie de elemente adiţionale trebuie procurate de la acelaşi contractant din motive de standardizare sau pentru că se impune compatibilitatea cu bunurile, echipamentele sau tehnologia deja achiziţionate”. Pe scurt, pentru că CCCF a mai lucrat la pod (CCCF SA este continuatoarea firmei de stat care construia căi ferate şi poduri înainte de 1989), tot CCCF trebuie să-l şi repare.

O asemenea justificare este absurdă, pentru că aceasta ar institui practic monopolul fostelor întreprinderi de stat asupra lucrărilor de reparaţii ale tuturor obiectivelor pe care le-au avut în lucru înainte de 1989.

Potrivit paragrafului j. al articolului 16 al OG nr. 12/1993, un contract din bani publici poate fi încredinţat fără licitaţie şi în “alte circumstanţe stabilite prin hotărîre a Guvernului”. Iniţiatorul şi semnatarii Hotărîrii de Guvern 753/1999 ar trebui să explice care sînt aceste “alte circumstanţe” care au justificat încredinţarea directă a contractului din bani publici firmei CCCF SA.

Cert este că nu poate fi invocată urgenţa începerii lucrărilor, Hotărîrea de Guvern fiind adoptată la un an de la inundaţiile care au provocat închiderea circulaţiei feroviare pe podul de la Arad. Într-un an ar fi fost timp suficient pentru organizarea unei licitaţii.

Tot pentru a justifica acordarea contractului fără licitaţie, Hotărîrea de Guvern prevede că CCCF S.A. este specializată exact în lucrările necesare reparării capitale a podului peste Mureş de la Arad (“reparaţii de pile şi culee”, “montaje de tabliere şi suprastructura de cale”). Este însă greu de imaginat că, în cazul în care ministerul condus de Traian Băsescu ar fi organizat o licitaţie publică, nu s-ar mai fi găsit alte firme, româneşti sau străine, cu aceleaşi specializări, care să fie interesate de un contract de 5 milioane de dolari.

SOCIETATEA DE CONSTRUCŢII CCCF BUCUREŞTI este o societate pe acţiuni cu mai multe filiale în ţară. Privatizată în anii 90, CCCF a fost una dintre principalele beneficiare ale contractelor cu bani publici acordate de ministerul Transporturilor în perioada în care Traian Băsescu a condus acest minister. Între altele, CCCF SA sucursala Braşov a fost unul dintre subantreprenorii celebrei autostrăzi Bucureşti – Piteşti.

CCCF SA a acumulat datorii imense la bugetul de stat, împotriva societăţii deschizîndu-se procedurile prevăzute de Legea 64/1995 privind reorganizarea judiciară şi falimentul. În ciuda acestui fapt, începînd din 2001, odată cu venirea lui Traian Băsescu în fruntea Primăriei Municipiului Bucureşti, CCCF SA a început să primească contracte uriaşe pentru asfaltarea străzilor Capitalei. Alături de EUROVIA INTERNATIONAL CONSTRUCT SA, firma mamei senatoarei PD Cornelia Cazacu şi de EURO CONSTRUCT TRADING 98 SRL, firma  prietenilor de la restaurantul Golden Blitz ai preşedintelui Băsescu, CCCF SA a beneficiat de contracte de zeci de milioane de dolari pentru asfaltarea străzilor în mandatul de primar al actualului preşedinte. Numai în august 2002, Primăria Capitalei a semnat un contract cu CCCF SA în valoare de 58 de miliarde lei pentru lucrări de asfaltare la 23 de bulevarde. Aceeaşi CCCF SA a fost una dintre cîştigătoarele licitaţiei pentru modernizarea traseului tramvaiului 41 (“metroul uşor”). Între 2001 şi 2004, CCCF SA a lucrat la Bd. I. Mihalache, Calea Griviţei, Str. Barbu Văcărescu, Str. Av. Alex. Şerbănescu, Bd. Gh. Şincai, Bd. Mărăşti, Bd. Mareşal Averescu, Str. Turda, Şos. Crîngaşi, Şos. Virtuţii, Str. Braşov, Bd. Ghencea , Şoseaua Mihai Bravu ş.a.m.d.

În 20 februarie 2006, cu prilejul prezentării bilanţului Parchetului General, preşedintele Traian Băsescu a acuzat faptul că, din 1992 pînă în 2004, România s-a confruntat cu “o întreagă istorie în care s-au emis acte normative care au generat corupţie“. Preşedintele a uitat însă să precizeze că el însuşi a fost un personaj principal al acestei istorii.  Hotărîrea de Guvern nr. 753 din 16 septembrie 1999, iniţiată şi semnată de Traian Băsescu, este un model de act normativ prin care un contract de milioane de dolari din bani publici a fost oferit direct unei firme, fără nici un fel de licitaţie.

Mugur Ciuvică, preşedintele GIP