Vasile Dâncu este şi el, la fel ca Ioan Rus, Rodica Stănoiu, Şerban Mihăilescu, Viorel Hrebenciuc şi alţii, un pesedist care s-a îmbogăţit din contracte cu statul. Vasile Dâncu este preşedintele Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale. Între decembrie 2000 şi iulie 2003 a fost Ministrul Informaţiilor.

Înainte de a fi ministru, Vasile Dâncu a creat, a patronat şi a condus firma de sondaje de opinie Metro Media Transilvania. Domnul Dâncu a înfiinţat Societatea Comercială Metro Media Transilvania SRL în 1994. Firma de sondaje a rămas în anonimat pînă în 1996, an în care Vasile Dâncu, a devenit angajat al Societăţii Române de Radiodifuziune (SRR).


În martie 1996, Vasile Dâncu a fost numit în funcţia de consilier al directorului general al Radiodifuziunii, Tudor Cătineanu. După numai 4 luni, pe 22 iulie 1996, SRR reprezentată prin Tudor Cătineanu, a încheiat un contract cu Metro Media Transilvania, reprezentată prin Vasile Dâncu. Contractul avea ca obiect realizarea unor studii referitoare la audienţa Radio România şi editarea unui volum pe această temă.

De la bun început, surprinde valoarea uriaşă a acestui contract. Este vorba de 359.500.000 de lei, fără TVA, adică 427.805.000 cu TVA, aceasta reprezentînd echivalentul a aproximativ 140.000 de dolari la cursul leului din iulie 1996. Spus pe scurt, firma lui Vasile D?ncu primeşte o comandă de 140.000 de dolari din bani publici de la societatea de stat la care Vasile Dâncu este angajat.

Acest conflict de interese evident, ca şi alte neregularităţi asupra cărora vom reveni, au determinat începerea unei anchete a Poliţiei. Rezultatele controlului efectuat de Direcţia pentru Combaterea Criminalităţii Economico-Financiare din Inspectoratul General al Poliţiei la SC Metro Media Transilvania SRL au fost înaintate, în data de 6 noiembrie 1996, Consiliului de Administraţie al Societăţii Române de Radiodifuziune. Raportul prezentat de generalul Costică Voicu semnalează o serie de neregularităţi comise la semnarea contractului dintre Metro Media Transilvania şi Radioul public. Iată cîteva dintre acestea:
– contractul a fost atribuit direct firmei Metro Media în absenţa oricărei licitaţii;
– contractul a fost semnat de directorul general Tudor Cătineanu, fără să existe un aviz din partea Oficiului Juridic al Radioului, aşa cum prevede legea;
– contractul a fost negociat şi semnat, din partea executantului, Metro Media Transilvania, de managerul general Vasile Dâncu, care era, în acelaşi timp, consilier al celui care a semnat contractul în calitate de beneficiar, Tudor Cătineanu. Astfel, directorul Radioului public s-a angajat să-i plătească consilierului sau 140.000 de dolari fără a avea măcar un deviz estimativ care să justifice cheltuirea unei sume atît de mari;
– deşi Metro Media se angajase să realizeze 6.000 de chestionare, firma lui Vasile Dâncu a subcontractat aplicarea pe teren a chestionarelor.

În 23 iulie 1996, a doua zi după semnarea contractului cu Radioul, Metro Media a încheiat un contract cu SC Servconsult SRL pentru “aplicarea în teren a 2.059 de chestionare, distribuirea şi colectarea a 2.059 de jurnale de audienţă în cadrul anchetei privind comportamentul de audienţă a posturilor Societăţii Române de Radiodifuziune”.

În sfîrşit, atrage atenţia faptul că în chestionarul elaborat de Metro Media Transilvania apar întrebări care nu au nici o legătură cu măsurarea audienţei Radioului: Mergeţi la vot?, Cu ce partid votaţi?, Pe cine alegeţi Preşedinte?

Pe baza acestor argumente, în 6 noiembrie 1996, Inspectoratul General al Poliţiei a solicitat Consiliului de Administraţie al Societăţii Române de Radiodifuziune, verificarea oportunităţii şi legalităţii folosirii celor 140.000 de dolari din bani publici şi stabilirea prejudiciului adus Radioului. Generalul Voicu solicita, de asemenea, ca “decizia Consiliului de Administraţie, însoţită de procesul verbal de control şi documentele litigioase, să fie remise cît mai urgent posibil Direcţiei de Combatere a Criminalităţii Economico-Financiare din Inspectoratul General al Poliţiei”.

Ca urmare a solicitării Poliţiei, Oficiul Juridic al Societăţii Române de Radiodifuziune a înaintat, în 25 noiembrie 1996, o notă prin care pune în evidenţă nerespectarea prevederilor legale în cazul contractului cu Metro Media Transilvania.

În ciuda tuturor evidenţelor, Consiliul de Administraţie al Radiodifuziunii nu a luat nici o măsură împotriva celor implicaţi, continuînd să verse bani în contul Metro Media.

– La rîndul ei, firma lui Vasile Dâncu nu a luat nici un moment în serios ancheta Poliţiei. În 28 noiembrie 1996, chiar în timpul în care ar fi trebuit să se desfăşoare ancheta autorităţilor, Metro Media a trimis  Societăţii Române de Radiodifuziune solicitarea de a majora valoarea contractului prin aplicarea articolului 13, alineatul 2 care prevede că “valoarea contractului se măreşte proporţional cu creşterea dolarului”. În toiul scandalului, domnul Dâncu era preocupat să nu piardă vreun ban în urma devalorizării leului.

Directorul general al Radiodifuziunii, reprezentantul PDSR Tudor Cătineanu, a îngropat ancheta Poliţiei. Mai mult, în 15 noiembrie 1996, la cîteva zile după ce directorul Radioului a primit raportul generalului Voicu, domnul Vasile Dîncu face un gest care ar putea părea onorabil – îşi prezintă demisia din funcţia de consilier al directorului Societăţii Române de Radiodifuziune. Demisia urma să devină valabilă din 1 decembrie 1996, hotărîrea lui Vasile Dâncu fiind, după cum arăta el însuşi, “irevocabilă”.

– În realitate, această demisie nu a fost decît o manevră a lui Vasile Dâncu. Pentru că muşamalizarea afacerii s-a dovedit un succes, domnul Dâncu a rămas consilier al lui Tudor Catineanu pînă la încheierea mandatului acestuia în 1999. Hotărîrea “irevocabilă” din noiembrie 1996 avea să fie pusă în aplicare doar 3 ani mai tîrziu, odată cu instalarea noului Consiliu de Administraţie al Societăţii Române de Radiodifuziune. Prin Ordinul numărul 975 din 29 noiembrie 1999, Andrei Dimitriu, Preşedintele-Director General al Radioului, lua act de demisia lui Vasile Dâncu din 15 noiembrie 1996 şi hotăra încetarea contractului de muncă al acestuia.

– În 1996, PSD (PDSR de la acea vreme) a capitalizat Metro Media Transilvania cu 140.000 de dolari din bani publici. În schimb, Vasile Dâncu a introdus într-un sondaj referitor la audienţa postului public de Radio întrebări referitoare la intenţia de vot. De atunci, Metro Media s-a remarcat prin lipsă de profesionalism şi servilism faţă de partidul lui Ion Iliescu şi Adrian Nastase. Înaintea alegerilor din 2000, firma lui Dâncu anunţa că PDSR va obţine peste 50% din voturi. După alegeri, Metro Media a realizat alte sondaje fanteziste, menite să legitimeze liderii şi afacerile PSD, de la cercetări în care cifrele referitoare la încrederea şi intenţia de vot pentru Adrian Năstase frizează absurdul, pînă la sondaje care arată entuziasmul cu care românii au primit Proiectul Dracula Park.

– În 10 octombrie 2003, cu o săptămînă înainte de referendumul pentru modificarea Constituţiei, Metro Media a dat publicităţii Barometrul de Opinie “Referendum pentru Constituţie”. Rezultatele acestui sondaj sunt aiuritoare. Potrivit firmei lui Vasile Dâncu, 73% dintre români urmau să meargă sigur la vot, alte 16 procente spuneau că, probabil, vor merge. Doar 6% dintre români spuneau că sigur nu vor merge sau probabil nu vor merge la vot.  Aceste date se refereau strict la situaţia ca referendumul să se desfăşoare într-o singură zi, duminică 19 octombrie.

– Rezultatele oficiale, obţinute în urma fraudelor de la referendum, au contrazis total datele furnizate de aşa-zişii profesionişti de la Metro Media. Deşi a mărit durata de desfăşurare a referendumului la 2 zile, PSD a anunţat o prezenţă la vot de numai 55,7%, cu 17,3% mai mică decât cea estimată ca “sigură” de Metro Media şi cu 33,3% mai mică decît prezenţa “probabilă” rezultată din sondaj.

Mugur Ciuvică