În data de 20 noiembrie 2012, GIP a sesizat Consiliul Naţional de Integritate (CNI) cu privire la problemele de integritate ale preşedintelui Agenţiei Naţionale de Integritate (ANI), Horia Georgescu. Sesizarea se găseşte aici.

În data de 17 ianuarie 2013 am primit un răspuns prin care eram informaţi că comisia de evaluare din cadrul CNI a clasat lucrarea “deoarece nu au fost identificate elemente de încălcare, de către Horia Georgescu, a legislaţiei privind regimul încălcării declarării averii, în sensul că nu există diferenţe semnificative între veniturile realizate şi cheltuielile intervenite în perioada evaluată”. Răspunsul CNI se găseşte aici.

Drept urmare, în data de 22 ianuarie 2013, în baza legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, am cerut CNI să ne pună la dispoziţie copii după procesele verbale ale şedinţelor de evaluare a CNI în care s-a dezbătut lucrarea referitoare la Horia Georgescu şi stenogramele acestor şedinţe. Cererea către CNI se găseşte aici.

Întrucât CNI nu ne-a răspuns în termenul legal de 10 zile, am formulat o reclamaţie administrativă.

Reclamaţie administrativă

Prin prezenta, formulăm o reclamaţie administrativă conform Legii 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, întrucât, la cererea adresată instituţiei dumneavoastră, cerere înregistrată în data de 23 ianuarie 2013, nu am primit nici un răspuns în termenul prevăzut de lege.

Documentele de interes public pe care le-am solicitat erau următoarele:
1. Procesele verbale ale şedinţelor de evaluare a Consiliului Naţional de Integritate în care s-a dezbătut lucrarea cu numărul CE 9/09.11.2012 referitoare la Horia Georgescu, preşedintele Agenţiei Naţionale de Integritate;
2. Stenogramele acestor şedinţe.

Documentele sunt de interes public deoarece, potrivit articolului 14 şi articolului 11 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional de Integritate, procesele verbale, deciziile adoptate şi stenogramele şedinţelor Comisiei de evaluare sunt publice. De asemenea, potrivit articolului 2, litera b din Legea 544/2001, „prin informaţie de interes public se înţelege orice informaţie care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile unei instituţii sau autorităţi publice”.

Potrivit articolului 7, alineatul 1 al Legii 544/2001, „autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să răspundă în scris la solicitarea informaţiilor de interes public în termen de 10 zile sau, după caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în funcţie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare şi de urgenţa solicitării. În cazul în care durata necesară pentru identificarea şi difuzarea informaţiei solicitate depăşeşte 10 zile, răspunsul va fi comunicat solicitantului în maximum 30 de zile, cu condiţia înştiinţării acestuia în scris despre acest fapt în termen de 10 zile”.

Întrucât de la data de la care cererea noastră a fost înregistrată la CNI (23 ianuarie 2013) au trecut 16 zile lucrătoare, iar CNI nu ne-a trimis nici un fel de răspuns, considerăm că dreptul nostru la informaţie, conform legii, a fost lezat.

Prin urmare, doamnă preşedinte, vă solicităm revenirea asupra deciziei de a nu ni se răspunde la cererea pe care am adresat-o. De asemenea, în conformitate cu articolul 21, aliniatul 3 al Legii 544/2001, vă rog să ne comunicaţi atât informaţiile de interes public pe care le-am solicitat, cât şi sancţiunile disciplinare luate împotriva angajatului CNI desemnat să aplice prevederile Legii 544/2001.